Bezpieczna przesyłka kurierska


    Bezpieczna przesyłka kurierska to coś, czego oczekujemy zarówno jako odbiorcy, jak i nadawcy paczek. Wiele firm i klientów nie wyobraża sobie funkcjonowania bez korzystania z usług kurierskich. Silna konkurencja na rynku wymusza na przewoźnikach świadczenie usług najwyższej jakości, w przeciwnym razie klient nie będzie już ich wybierał. Jest to szczególnie ważne, gdy przesyłka zawiera przedmioty wartościowe. Wszelkie uszkodzenia mogą spowodować zmniejszenie wartości wysyłki, co może wymagać jej zwrotu.

Przesyłasz cenną paczkę? Ubezpiecz ją

      Najlepiej zdecydować się na ten krok, gdy chcesz wysłać wartościowe przedmioty, takie jak komputer, telefon, sprzęt muzyczny – są to produkty, których kolejny zakup lub naprawa wiąże się z wyższymi kosztami. Podobnie sprawa wygląda w przypadku przesyłek wysyłanych za granicę. Tutaj powinieneś wiedzieć, że przesyłka będzie musiała pokonać daleką drogę. Warto zatem nie tylko prawidłowo zapakować zawartość, ale również pomyśleć o ubezpieczeniu

Przesyłka za pobraniem, czyli bezpieczeństwo finansowe

     Przesyłka za pobraniem to rodzaj przesyłki eliminującej ryzyko oszustwa. Jest to niezwykle wygodny i bezpieczny typem korespondencji wybieranym przykładowo podczas zakupów w nieprzetestowanym jeszcze sklepie internetowym lub przy zamawianiu towaru za pośrednictwem lokalnego portalu ogłoszeniowego. Doskonale sprawdza się też wtedy, kiedy kupujący nie może, zrobić przedpłaty – na przykład nie korzysta z bankowości internetowej. Jest to istotne w przypadku osób starszych, które nie zawsze je posiadają. Nie ulega wątpliwości, że paczka za pobraniem to najbezpieczniejsza opcja z punktu widzenia klienta sklepu.

Czy przy opcji pobrania mogą wystąpić jakieś problemy?

      Kupujący nie dokonuje przedpłaty, więc dopiero trzymając przesyłkę w ręku, ponosi koszty. Wiele osób sądzi, że przed zapłatą za pobranie będzie mogło otworzyć paczkę, sprawdzić zawartość i na podstawie własnej oceny podjąć decyzję, czy za nią zapłaci, czy nie. Niestety, w przypadku przesyłek pobraniowych nie ma możliwości sprawdzenia zawartości paczki. Odbiorca może otworzyć paczkę dopiero po zapłaceniu za nią.

Co w przypadku gdy przesyłka jest uszkodzona?

      W takiej sytuacji sprzedawcy zalecają sprawdzenie przesyłki u przewoźnika i w razie potrzeby, przygotowanie odpowiedniego dokumentu potwierdzającego uszkodzenie. Po rozpakowaniu paczki należy zbadać jej uszkodzenia mechaniczne oraz wypełnić w obecności kuriera tzw. protokół szkody. Protokół szkody jest pisemnym raportem potwierdzającym, że towar został uszkodzony podczas transportu. Po wypełnieniu dokumentu w obecności kuriera należy przesłać raport do odpowiedniego działu reklamacji sklepu. Dzięki temu sprzedający może uzyskać odszkodowanie od firmy kurierskiej za zniszczony towar. W przypadku złożenia protokołu szkody warto zrobić zdjęcie przesyłki, która została nam dostarczona co ułatwi w procesie składania reklamacji.

W protokole szkody muszą znaleźć się następujące elementy:

  • adres nadawcy oraz odbiorcy

  • numer przesyłki

  • data doręczenie i data sporządzenia protokołu

  • rodzaj szkody z dokładnym opisem

  • dodatkowe informacje, jak rodzaj i stan opakowania zewnętrznego, waga czy wypełnienie paczki

  • podpis kuriera oraz odbiorcy.

   

Zniszczona paczka, czyli jaka?

Odbierając paczkę, zwróć uwagę na:

  • zgnieciony karton,
  • naderwaną lub zniszczoną folię ochronną,
  • ślady otwierania pudełka.

Chociaż zły stan przesyłki nie oznacza, że zawartość przesyłki uległa pogorszeniu, należy zasugerować otwarcie przesyłki w obecności kuriera i poprosić o spisanie protokołu uszkodzenia. Nie powinien on odmówić swojej obecności podczas sprawdzania stanu zawartości przesyłki. Inną sytuacją, w której kurierzy umożliwiają weryfikację przy odbiorze, jest przesyłka z usługą odbioru za pobraniem. Jeżeli kurier odmawia obecności przy otwarciu paczki, zaleca się odmowę przyjęcia paczki.