BEZPIECZNE ZAKUPY W INTERNECIE
Polacy coraz częściej robią zakupy w sieci. Kupujący online stanowią 62 proc. wszystkich badanych internautów. Jak mogłoby wydawać się, że telefon jest głównym przedmiotem do zamówień internetowych, tak nie jest. Okazuje się, że większość osób wybiera przedmioty do koszyka korzystając z telefonu, a następnie aby doczytać szczegółowe informacje przerzucają się na laptop, by dokończyć zakupy. Dziś za pomocą telefonu kupuje aż 76% badanych, a w najmłodszej grupie (osoby w wieku 15-24 lata) robi to aż 92% – tak wynika z raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2021”. Najchętniej kupujemy odzież, dodatki, akcesoria, ale także obuwie, książki, płyty, oraz kosmetyki. Zakupy online już dawno przestały być postrzegane jako skomplikowane i ryzykowne.
Kupowanie online jest proste. Chcąc kupować bezpiecznie, należy poświęcić zaledwie odrobinę czasu aby zweryfikować wiarygodność danego sklepu. Aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek, należy przeanalizować zamieszczone przez sklep internetowy informacje oraz opinie klientów i odszukać, czy nie ma w nich nic podejrzanego. Sprawdzając wiarygodność sklepu internetowego przed „kupuję i płacę” należy upewnić się czy mamy do czynienia z uczciwym sprzedawcą. W tym artykule znajdziesz wskazówki dotyczące sprawdzenia sprzedawców w Internecie oraz ewentualnych zagrożeń, które mogą wystąpić podczas zakupów w online.
1. Sprawdź dane firmy
Nazwę firmy, siedzibę firmy, dane kontaktowe. Warto też zadzwonić na podany numer i sprawdzić czy ktoś odbierze telefon – oczywiście w zależności godzin pracy danego sklepu internetowego, na naszym sklepie POMIDO jest to 8-16.😊
2. Dokonaj kontroli e-sklepu
Kontrola pozwoli na ocenę danego sprzedawcy, który zapewnia bezpieczne płatności bezgotówkowe np. BLIK. Wykonując zakupy w takim sklepie jesteśmy pewni, że w transakcji pośredniczy operator zewnętrzny do którego w razie potrzeby będzie można się odwołać.
3. Prawo chroni kupujących przez Internet
W przypadku sklepów prowadzonych przez spółkę np. komandytową, jawną ,czy z ograniczoną odpowiedzialnością konieczne będzie odszukanie w krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) zaś gdy sklep prowadzony jest przez spółkę cywilną bądź działalność jednoosobową informacji należy szukać w Centralnej Ewidencji i Informacji o działalności Gospodarczej (CEIDG) . Warto sprawdzić kiedy została założona firma.
4. Opinie a sprzedawca
Zapoznaj się z opiniami na temat sprzedawcy. Być może to tam znajdziesz rzetelne odpowiedzi na swoje obawy przed zakupem. Warto zajrzeć w Google i przeczytać opinie sklepu lub firmy, co pozwoli poszerzyć bazę informacji o danym sklepie.
5. Porównanie cen
Porównaj ceny z konkurencyjnymi sklepami. Zbyt niska cena może wzbudzić wątpliwości co do autentyczności sprzedawanego towaru. Warto mieć na uwadze, że może to być próba oszustwa, na którą trzeba uwzględnić.
Podsumowanie
Warto kupować przez Internet. Nie należy obawiać się zakupów w przypadku gdy sprawdzimy powyżej wymienione punkty. Omijaj sklepy internetowe, które nie posiadają certyfikatu bezpieczeństwa – potwierdza go ta charakterystyczna zielona kłódka na pasku adresu strony. Jeśli jej nie ma – Twoje dane mogą zostać przejęte i wykorzystane przez osoby trzecie. Dotyczy to w szczególności danych kart kredytowych. Pamiętajmy, też super promocje obniżające cenę o 80% ceny rynkowej nie istnieją. Przed zakupem sprawdźmy sklep poświęcając 5 minut na szukanie informacji w Internecie co pozwoli oszczędzić nam stresu i niemiłego rozczarowania.